Het nieuws van West-Vlaanderen - 18/05/2020

Ieperse Wasserij Cailliau gaat creatief om met coronacrisis


De coronacrisis trof Wasserij Cailliau uit Ieper midscheeps. De omzet kelderde met 95 procent, maar zaakvoerder Kristof Cailliau zag tegelijk ook kansen.

Hij stampte het merk ‘Cailliau Healthcare’ uit de grond. “Ook in deze crisis is klantgerichtheid onze prioriteit gebleven.” Wasserij Cailliau is gespecialiseerd in de verhuur en het onderhoud van linnen, voornamelijk van West-Vlaamse hotels en restaurants. Door de lockdown kwam het bedrijf grotendeels stil te liggen. Alle werknemers staan op economische werkloosheid, de vrachtwagens blijven op stal en de machines draaien slechts enkele uren per week op zeer lage capaciteit. Ook de broodnodige heropening van de horecasector ligt nog niet meteen in het verschiet.

Zaakvoerder Kristof Cailliau maakte van de tijd gebruik om op zoek te gaan naar manieren om zijn klanten te helpen bij de heropstart. “De klant komt voor ons altijd op de eerste plaats”, zegt Cailliau, “en dat is tijdens deze crisis niet anders.” Al snel kwam het idee om met Cailliau Healthcare mobiele desinfectiezuilen aan te bieden die de klanten aan hun ingang kunnen plaatsen. Cailliau Healthcare nam het Ieperse bedrijf Letterop onder de arm om samen een innovatief meubeltje te ontwikkelen. De lokale samenwerking zorgt voor heel wat mogelijkheden en voordelen, die grotere leveranciers niet altijd kunnen aanbieden. Op een dag tijd werd het eerste prototype al geleverd. “We liggen dicht bij elkaar en zijn klein qua structuur, waardoor we flexibel kunnen omgaan met leveringstermijnen en wensen van de klant”, legt Cailliau uit. “De zuilen kunnen bijvoorbeeld ook gepersonaliseerd worden met een bedrijfslogo.”

De desinfectiezuilen worden intussen over het volledige land verkocht, net nu de economie terug overeind komt. De vraag is groot, vooral bij hotels, restaurants, winkels, kapperszaken, schoonheidsspecialisten, artsen, bankkantoren en scholen, maar ook bij grote productie- en voedingsbedrijven. “Afhankelijk van de sector, proberen we een product op maat te leveren”, zegt de zaakvoerder. Als ondernemer ziet hij een win-winsituatie ontstaan: “We helpen mee aan de economische heropstart van de regio en het land, terwijl we ons aanbod en klantenbestand vergroten.”

“Ik geniet wel van de opstart van ons nieuw merk en artikel”, besluit Cailliau. “Het is een boeiende aanvulling op onze activiteiten, waarmee we op lange termijn een meerwaarde willen bieden aan onze klanten.” Maar de heropstart van de horeca blijft cruciaal voor het bedrijf, en vooral voor het personeel. “We hadden grote uitbreidingsplannen. De bouwkranen stonden klaar om voor een verdrievoudiging van onze capaciteit te zorgen. De plannen staan nu noodgedwongen on hold, maar hopelijk kunnen we die in 2021 realiseren.”